در نوبت پیش درباره هوش هیجانی چیست صحبت کردیم. در اینجا قرار است مولفه های هوش هیجانی را از زبان دانیل گلمن بیان کنیم و در آینده به شرح و تفضیل بیشتر هریک از مؤلفه ها خواهیم پرداخت.
فراموش نکنیم که تقویت هوش هیجانی بخشی مهم از فرآیند افزایش توانمندی فروش و مدیریت محسوب می شود.
خود آگاهی
در تحلیل رفتار متقابل هیجانات به دو دسته اصیل و غیر اصیل تقسیم می شوند هیجانات اصیل شامل غم، شادی، ترس و خشم هستند. هیجانات اصیل به خوب و بد تقسیم نمی شوند. بلکه براساس زمان بروز متناسب یا غیرمتناسب هستند. مثلا عصبانیت احساس خوبی نیست اما همیشه یک هیجان منفی و بد محسوب نمی شود بلکه در برخی شرایط می تواند بجا و مناسب باشد.
هیجانات غیر اصیل مانند شرم، دلشوره و افسردگی هیجاناتی منفی هستند. این هیجانات از این جهت غیر اصیل نامیده می شوند که آموخته شده اند.
خودآگاهی به معنای این است که اولا ما متوجه بروز یک هیجان در خود بشویم، ثانیا علت آن را بدانیم و ثالثا متوجه باشیم که آیا آن هیجان در شرایط فعلی مناسب، بجا و منطقی است یا نه.
مدیریت بر خود
توانایی مدیریت بر خود یا تنظیم خود به معنای این است که وقتی دچار هیجانات غیراصیل یا نامتناسب می شویم بتوانیم آنها را مدیریت کنیم و اثرات منفی آنها را کاهش دهیم.
این کار را می توان با بررسی مجدد وضعیتی که منجر به بروز هیجان شده انجام داد و یا می توان با کارهایی مانند قدم زدن، دعا و مدیتیشن اثرات آن را کم کرد.
برای مدیریت خود به توانائی های زیر نیاز داریم:
کنترل خود: مدیریت تکانه هایی که ایجاد اختلال می کنند.
اعتماد: حفظ معیارهای درستکاری و صداقت
وجدان: پذیرش مسئولیت اعمال
سازگاری: انعطاف در مقابل تغییر
نو آوری: پذیرای ایده های نو بودن
( خوب است نگاهی هم به مطلب رفتار حرفه ای در کار بیاندازید)
انگیزش
انگیزش شامل صفات زیر است:
سائق دستیابی که فرد را تشویق می کند که زندگی خود را بهبود بدهد.
تعهد به اهداف فردی یا سازمانی
پیشرو بودن یعنی آمادگی برای استفاده از فرصتها
خوش بینی به معنای پیگیری شدید اهداف علیرغم سختی ها و موانع
همدلی
شناخت احساسات دیگران کلید موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی است. هر چقدر که بهتر بتوانید احساسات دیگران را تشخیص داده و درک کنید به همان نسبت می توانید عکس العملهای مناسب به احساسات آنها نشان دهید.
فردی که دارای قدرت همدلی است دارای ویژگیهای زیر است:
خدمت محوری: پیش بینی، شناسایی و پاسخگویی به نیازهای افراد دیگر مثلاً مشتریان.
کمک به رشد دیگران: احساس اینکه دیگران برای پیشرفت چه نیازهائی دارند و ارتقای توانائی های آنها.
استفاده از تفاوتها: تلاش برای استفاده از فرصتها از طریق افراد گوناگون.
درک دیگران: تشخیص احساسات پشت نیازها و خواسته های دیگران .
مهارتهای اجتماعی
مهارت اجتماعی بخش دیگری از هوش هیجانی است که شامل مهارتهای اقناع، ارتباطات، همکاری و هماهنگی، مدیریت تعارش، کار تیمی و رهبری می شود.
هدف مدیر پیشرو این است که به انتقال و آموزش این مفاهیم کمک کند.
- ۹۹/۰۴/۲۸